• Kies bezorgmoment met PostNL
  • Alles uit eigen voorraad
  • Vóór 17:00 besteld, Morgen in huis
Infocentrum

Kenmerken ideale sportdrank

Kenmerken ideale sportdrank Normaal water is gewoonlijk de perfecte drank om de verliezen te compenseren, die ontstaan tijdens trainingen of wedstrijden die minder dan een uur duren. Water wordt makkelijk in ons lichaam opgenomen, onze maag verdraagt het goed en we krijgen niet te maken met rare smaakjes. Maar tijdens langere tochten of wedstrijden en trainingen die langer duren dan anderhalf uur, kan een sportdrank iets extra's betekenen. Zie het als een middel om een betere prestatie te bereiken.

Zelf sportdrank maken

Zelf sportdrank maken Bijna alle sportdranken op de markt zijn verkrijgbaar in poedervorm en je kunt dus zelf bepalen welke concentratie en osmoliteit (isotoon, hypothoon of ertussenin) je wilt gebruiken.

Oefen jezelf tijdens duurtrainingen met drinken zoals je dat in de tocht of wedstrijd van plan bent, kies een drank die je lekker vind en ga niet experimenteren met nieuwe dranken tijdens een tocht of wedstrijd.

Ondanks de talloze merken die op de markt zijn, kun je natuurlijk zelf op een simpele manier een sportdrank maken. Gewone vruchtensappen (sinaasappel- of appelsap) vatten ongeveer 12% koolhydraten. Dit is veel meer dan de optimale concentratie van een sportdrank. Als je het mixt met een zelfde hoeveelheid water en een klein beetje zout (bij voorkeur Himalayazout of keltisch zeezout- 100% natuurzuiver) toevoegt, krijg je de juiste concentratie.

Dorstlesser vs. energiedrank

Dorstlesser vs. energiedrank De meeste verkrijgbare sportdranken kunnen in drie categorieën ingedeeld worden: energiedranken, dorstlessers en eiwitdranken. Voor bijvoorbeeld inline skaters zijn de eerste twee soorten belangrijk. Hieronder volgt een uitleg over het verschil.

Webshop Keurmerk