• Kies bezorgmoment met PostNL
  • Alles uit eigen vooraad
  • Vóór 17:00 besteld, Morgen in huis

Gezonde Kruiden

17
Sorteer op:
  • Kies bezorgmoment met PostNL
  • Alles uit eigen vooraad
  • Vóór 17:00 besteld, Morgen in huis
  • Kies bezorgmoment met PostNL
  • Alles uit eigen vooraad
  • Vóór 17:00 besteld, Morgen in huis

Gezonde kruiden: de manier om je gezondheid op peil te houden

De meeste kruiden en specerijen zijn goed voor je en hebben een antioxiderende werking. Het is ook gebruikelijk dat ze je darmflora verbeteren, maar welke zijn de beste? Omdat er zo veel kruiden zijn is het handig om te weten welke kruiden goede eigenschappen hebben. Dat kunnen ontstekingsremmende kruiden zijn of gezonde specerijen die je lichaam een goede boost geven. Omdat het toevoegen van kruiden een eenvoudige manier is om gezond te eten is het de ideale manier om lichaam en geest op peil te houden.

De ontstekingsremmende eigenschappen van kruiden

Ontstekingsremmende voedingsmiddelen kunnen heerlijk en bevredigend zijn. Veel chronische ziekten zijn het gevolg van ontstekingen op cellulair niveau of in een of meer (of alle) lichaamssystemen. Het verminderen van ontstekingen tot ideale niveaus is de sleutel tot het bereiken van een optimale werking, verbeterde immuniteit, levendige energie, mentale helderheid en alle andere dingen die je het soort energie geven dat je de hele dag wilt hebben. Het zijn niet alleen kruiden die helpen. Ook andere voedingsmiddelen hebben ontstekingsremmende eigenschappen zoals groenten. Denk daarbij aan donkergroene groenten en kruisbloemige groenten zoals broccoli en kool. Omega-3-rijke vissen, eidooiers en grasgevoerd vlees zijn ook ontstekingsremmende bronnen.

Waarom gezonde kruiden effectief zijn

Specerijen en kruiden verdienen speciale aandacht als het gaat om je gezondheid. Ze zijn namelijk extreem krachtig in vergelijking met andere voedingsmiddelen. Het toevoegen van een paar zorgvuldig bewaarde kruiden aan je voedsel kan de ontstekingsremmende kracht van je maaltijd versterken. Daarnaast smaakt het ook nog eens goed.

Hoe gezonde specerijen werken

Chinese en Ayurvedische artsen hebben kruiden en specerijen al eeuwen gebruikt om allerlei kwalen te behandelen, grotendeels dankzij hun ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen, en waarschijnlijk door veranderingen die ze in het darmbioom veroorzaken. Ontsteking en oxidatie hangen nauw samen: antioxidanten onderdrukken vrije radicalen die cellen beschadigen en tot ontsteking leiden. Voedingsstoffen kunnen ook ontsteking via andere routes voorkomen, met name door genen uit te schakelen die ontstekingsproteïnen en processen activeren. Deze kracht is sterk geconcentreerd in kruiden en specerijen; slechts een halve theelepel gemalen kaneel heeft evenveel antioxidanten als een half kopje bosbessen, en een halve theelepel gedroogde oregano heeft de antioxiderende kracht van drie kopjes rauwe spinazie.

De ontstekingsremmende kruiden die je in huis moet hebben

Om het je eenvoudiger te maken hebben we hier een selectie gemaakt van de belangrijkste en beste kruiden die je in je keukenkastje moet hebben staan.

Kurkuma

Als ooit een specerij levensverbeterend was dan is kurkuma het wel. Eeuwenlang gebruikt in de Indiase ( Ayurvedische ) en Chinese geneeskunde voor veel kwalen. Kurkuma heeft een antioxiderende en ontstekingsremmende werking. Een goed curryrecept is dus heel goed voor je gezondheid. De voordelen van kurkuma zijn grotendeels vastgemaakt aan curcumine , een krachtige antioxidant die de ontsteking dramatisch vermindert (terwijl het kruid ook zijn levendige gele kleur krijgt). Kurkuma-capsules zitten vol met bioperine , een extract van zwarte peper. Kurkuma bevat twee dozijn andere ontstekingsremmende verbindingen, waaronder zes verschillende COX-2-remmers. Neem kurkuma op in je dieet door het toe te voegen aan saladedressings en vlees- of vismarinades, of door thee of latte met kurkuma te maken.

Chilipeper

Capsaïcine is de verbinding die verantwoordelijk is voor zowel de geneeskrachtige eigenschappen van de chilipeper en zijn pittige smaak. Hoe heter de peper, hoe meer capsaïcine het bevat. Het wordt veel gebruikt in zalven en crèmes als pijnstiller. Het kruid wordt al eeuwen op grote schaal gebruikt door genezers in India, China en andere delen van Azië om spijsverterings- en bloedsomloopproblemen te verlichten. Chilipeper bevat een scala aan flavonoïden en carotenoïden - antioxidanten die vrije radicalen afvangen. Er is onderzoek gaande om te bepalen of de peper de groei van kankercellen kan voorkomen of vertragen en sommige onderzoeken suggereren dat het kruid prostaatkanker kan voorkomen. De wetenschap is echter nog in een vroeg stadium om dit met zekerheid te stellen. Chilipeper kan ook gewichtsverlies bevorderen door de kernlichaams- en huidtemperatuur te verhogen, waardoor meer energie wordt gegenereerd.

Gember

Gember is een ander kruid dat al eeuwen wordt gebruikt voor ontstekingen. Het heeft een verzachtende invloed op de keel en bestrijdt vermoeidheid. De krachtige antioxidant 6-gingerol beschermt tegen vrije radicalen dat ontstekingen en pijn veroorzaakt. Als een groep werken deze gemberverbindingen als niet-steroïde ontstekingsremmende geneesmiddelen. Systematische beoordelingen van klinische onderzoeken bevestigen het effect van gember bij het verlichten van osteoartritische pijn. Het gaat goed in Aziatische gerechten. Het is een geweldig kruid dat toegevoegd kan worden aan thee voor een zere keel en het is effectief in zowel verse als poedervorm. Gember is gemakkelijk te gebruiken in voedingsmiddelen, maar je kunt het zelfs rechtstreeks op eem gewricht aanbrengen voor verlichting.

Kaneel

Kaneel heeft net als veel andere kruiden en specerijen een groot aantal verbindingen met antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen die de kans op cellulaire schade en chronische ziekten kunnen verminderen. Het cinnamaldehyde dat in kaneel zit remt de NF- kappaB- eiwitten, transcriptiefactoren voor pro-inflammatoire genen en voorkomt dat bloedplaatjes klonteren. Dit is allemaal ondersteunend voor het hart.

Kruidnagel

Kruidnagel bevat eugenol. Het beschermt tegen de ontsteking die ten grondslag liggen aan hartaandoeningen, kanker en de andere chronische ziekten. Eugenol werkt gedeeltelijk door het COX-2-enzym te blokkeren dat ontstekingen veroorzaakt. Kruidnagel is extreem rijk aan antioxidanten, waaronder de flavonoïden kaempferol en rhamnetin. Hun beschermende kracht ten opzichte van vrije radicalen is eigenlijk groter dan die van de synthetische antioxidantverbindingen die worden gebruikt als conserveermiddelen. Kruidnagels verschijnen in herfstrecepten, zoals glühwein en gepocheerd fruit. Hele kruidnagels kunnen worden gemalen om toe te voegen aan kruidenmengsels voor vlees en andere gerechten. Kruidnagel is ook krachtig in de weerstand tegen schimmels in het lichaam.

Salie

Carnosinezuur en carnosol zijn de belangrijkste ontstekingsremmende moleculen die in salie zitten. Salie is onderzocht op zijn beschermende werking tegen op ontstekingen. Het kruid is ook veelbelovend voor het verbeteren van het geheugen en de concentratie en het helpen bij een zenuwachtig gevoel. In de keuken past salie goed bij winterpompoen, in worsten en bij vleesbraadstukken. Er zijn veel soorten salie, dus je kunt in smaak variëren en tussen soorten kiezen.

Rozemarijn

Rozemarijn bevat enkele van dezelfde antioxidanten en ontstekingsremmende verbindingen als salie. Zowel rozemarijn als salie werken door de activiteit van superoxide-dismutase te verhogen, een enzym dat superoxide verwijdert (het krachtige vrije radicaal dat wordt geassocieerd met chronische ontsteking). Deze activiteit is het grootst voor het gekookte kruid, dus gebruik rozemarijn om geroosterde groenten, vlees of andere gekookte gerechten op smaak te brengen. Je kunt ook profiteren van het ongekookte kruid, omdat de flavonoïden van rozemarijn veelzijdig en wonderbaarlijk zijn. Ze omvatten apigenine en diosmin. Zoals vele ontstekingsremmende middelen, werken deze door de synthese van prostaglandines te remmen, de eiwitten die wijdverspreide ontstekingen veroorzaken.

Gelijk aan de slag met verse en gezonde kruiden in de keuken

Met de bovengenoemde specerijen is gelijk duidelijk welke de beste zijn en wat je kan verwachten van hun werking. Nu is het aan jou om te experimenten. Koop nu dus gelijk kruiden voor in de keuken.