• Kies bezorgmoment met PostNL
  • Alles uit eigen vooraad
  • Vóór 17:00 besteld, Morgen in huis

Zoetstoffen

46
Sorteer op:
  • Kies bezorgmoment met PostNL
  • Alles uit eigen vooraad
  • Vóór 17:00 besteld, Morgen in huis
  • Kies bezorgmoment met PostNL
  • Alles uit eigen vooraad
  • Vóór 17:00 besteld, Morgen in huis

Zoetstoffen: de gezonde alternatieven voor suiker

Toegevoegde suiker is waarschijnlijk het slechtste ingrediënt in ons moderne dieet. Het wordt in verband gebracht met veel ernstige ziekten, waaronder obesitas, hartaandoeningen, diabetes en kanker. Bovendien consumeren de meeste mensen veel te veel suiker en staan zij daar niet bij stil. Gelukkig zijn er veel manieren om voedsel te zoeten zonder suiker toe te voegen.

Waarom suiker slecht voor je is

Suiker bevat geen eiwitten, essentiële vetten, vitamines of mineralen. Het is in feite niet nodig in het dieet. Er is ook lange lijst met redenen waarom je het zou moeten vermijden. Suiker beïnvloedt de hormonen in je lichaam die honger en verzadiging reguleren. Dit kan leiden tot verhoogde calorie-inname en gewichtstoename. Het is ook schadelijk voor je metabolisme, wat kan leiden tot verhoogde insuline- en vetopslag. Veel studies hebben zelfs een sterk verband gevonden tussen suiker en obesitas . Simpel gezegd, mensen die de meeste suiker consumeren, hebben veel meer kans op overgewicht dan degenen die de minste consumeren.

Geen suiker dus, maar wat nu?

Suiker is ongelooflijk ongezond, maar dat betekent niet dat je nooit meer van zoetigheid mag genieten. Er zijn gelukkig veel alternatieven te vinden.

Stevia

Stevia is een natuurlijke zoetstof die wordt gewonnen uit de bladeren van een Zuid-Amerikaanse struik die wetenschappelijk bekend staat als Stevia rebaudiana. Het bevat nul calorieën en er zijn tot dusver nog geen verbanden met gewichtstoename. Uit studies is zelfs gebleken dat stevia niet wordt geassocieerd met nadelige gezondheidseffecten. Niet alleen wordt stevia als veilig beschouwd, het is ook gekoppeld aan enkele gezondheidsvoordelen. De twee verschillende zoete verbindingen die uit de steviaplant zijn geëxtraheerd (stevioside en rebaudioside A) hebben een iets verschillende smaak. Gewoonlijk verkrijgbaar in poeder- of vloeibare vorm. Alles bij elkaar genomen is stevia waarschijnlijk de gezondste keuze als je iets moet zoeten. Koop dus stevia poeder als je gezonde maar ook zoet wil eten.

Xylitol

Xylitol is een suikeralcohol met een zoetigheid die vergelijkbaar is met suiker. Het wordt gewonnen uit maïs of berkenhout en wordt in veel groenten en fruit gevonden. Xylitol bevat 2,4 calorieën per gram, dat is 40% minder calorieën dan suiker. De meeste schadelijke effecten van gewone suiker zijn te wijten aan het hoge fructosegehalte. Echter, xylitol bevat nul fructose en heeft dus geen van de schadelijke effecten geassocieerd met suiker. Integendeel, xylitol wordt geassocieerd met meerdere gezondheidsvoordelen. Verschillende onderzoeken tonen aan dat het de tandgezondheid kan verbeteren door het risico op gaatjes en tandbederf te verminderen. Bovendien verhoogt xylitol de calciumopname van het lichaam. Dit is niet alleen goed voor je tanden, maar ook voor je botdichtheid. Xylitol wordt over het algemeen goed verdragen, maar te veel ervan eten kan spijsverteringsbijwerkingen veroorzaken zoals gasvorming en diarree. Het is ook belangrijk op te merken dat xylitol zeer giftig is voor honden. Als je een hond bezit, wil je xylitol buiten bereik houden of helemaal niet in huis hebben.

Erythritol

Net als xylitol is erythritol een suikeralcohol, maar het bevat nog minder calorieën. Met slechts 0,24 calorieën per gram bevat erythritol 6% van de calorieën van gewone suiker. Het smaakt ook bijna precies zoals suiker, waardoor het een gemakkelijk vervanger is. Je lichaam heeft niet de enzymen om erythritol af te breken , dus het meeste wordt direct in je bloed opgenomen en onveranderd in je urine uitgescheiden . Daarom lijkt het niet de schadelijke effecten te hebben die gewone suiker heeft. Het wordt als veilig beschouwd voor menselijke consumptie en wordt zeer goed verdragen. Studies hebben nog geen bijwerkingen van erythritol aangetoond bij dagelijkse consumptie, hoewel hogere doses bij sommige mensen kunnen leiden tot kleine spijsverteringsproblemen.

Agavesiroop

Agavesiroop (ook bekend als agave nectar) is een natuurlijk voorkomend zoetmiddel dat qua consistentie vergelijkbaar is met honing, hoewel het iets dunner is. Het wordt gewonnen uit verschillende soorten van de agave-plant, die voornamelijk groeit in Mexico en Zuid-Afrika. Het is gemakkelijk oplosbaar, wat betekent dat het bijzonder geschikt is voor gebruik in smoothies, en dankzij de vloeibare vorm wordt het vaak gebruikt in plaats van honing, bijvoorbeeld door veganisten. Het bestaat uit fructose en glucose, wat betekent dat het een veel lagere glycemische index heeft dan conventionele kristalsuiker (sucrose). Agave wordt verkocht in flessen en in verschillende tinten en wordt sterker in smaak naarmate het donkerder wordt. Agavesiroop werkt goed als een topping voor ontbijtgranen, pannenkoeken of brood. Het kan ook worden gebruikt in plaats van honing in dessertrecepten, hoewel het verschil in viscositeit moet worden overwogen. Hoewel agave een lage GI heeft, is het ongeveer 30% zoeter dan suiker, dus je hebt minder nodig om dezelfde smaak te bereiken. Let er wel op dat Agave-nectar veel fructose bevat dus gebruik het altijd in kleine hoeveelheden en kies ervoor om biologische, rauwe agave te kopen in plaats van de goedkopere, sterk verwerkte versie.

Overige zoetstoffen en suikervervangers

Er zijn verschillende natuurlijke zoetstoffen die gezondheidsbewuste mensen vaak gebruiken in plaats van suiker. Hoewel deze natuurlijke zoetstoffen misschien wat meer voedingsstoffen bevatten dan gewone suiker, metaboliseert je lichaam ze nog steeds op dezelfde manier. Toch kunnen deze natuurlijke zoetstoffen iets "minder slecht" zijn dan gewone suiker.

Kokossuiker

Kokossuiker wordt gewonnen uit het sap van de kokospalm. Het bevat enkele voedingsstoffen, waaronder ijzer, zink, calcium en kalium, evenals antioxidanten. Het heeft ook een lagere glycemische index dan suiker, wat deels te wijten kan zijn aan het inuline- gehalte. Kokosnotensuiker bevat echter nog steeds zeer veel calorieën, met hetzelfde aantal calorieën per portie als gewone suiker. Het bevat ook erg veel fructose, wat de belangrijkste reden is waarom gewone suiker in de eerste plaats zo ongezond is. Aan het einde van de dag lijkt kokossuiker sterk op gewone tafelsuiker en moet het met mate worden gebruikt.

Honing

Honing is een dikke, gouden vloeistof geproduceerd door honingbijen. Het bevat sporen van vitamines en mineralen, evenals een overvloed aan nuttige antioxidanten. Het eten van honing kan helpen het niveau van antioxidanten in je bloed te verhogen. Hoge niveaus van antioxidanten in het bloed zijn gekoppeld aan een lager risico op ziekte . In feite is aangetoond dat honing verschillende risicofactoren voor ziekten verbetert. Maar ondanks het feit dat studies hebben aangetoond dat honing enkele veelbelovende gezondheidsvoordelen heeft, bevat het nog steeds fructose, wat kan bijdragen aan een hele reeks gezondheidsproblemen. Kortom, honing is nog steeds suiker en niet volledig onschadelijk.

Ahornsiroop

Ahornsiroop is een dikke, suikerachtige vloeistof die wordt gemaakt door het sap van esdoorns te koken. Het bevat een behoorlijke hoeveelheid mineralen, waaronder calcium, kalium, ijzer, zink en mangaan. Het bevat ook verschillende soorten antioxidanten. Hoewel ahornsiroop enkele nuttige voedingsstoffen en antioxidanten bevat, is het zeer rijk aan suiker. Het heeft een iets lagere glycemische index dan gewone suiker, dus het kan de bloedsuikerspiegel niet zo snel verhogen, maar het zal ze nog steeds verhogen.

Tot slot: zoetigheid is lekker maar met mate

De hierboven genoemde zoetstoffen zijn goede alternatieven voor suiker, hoewel het sleutelwoord hier alternatieven is. Het helpt als je ze gebruikt in plaats van geraffineerde suiker. Stevia is waarschijnlijk de gezondste optie, gevolgd door xylitol , erythritol en yacon siroop. Minder slechte suikers zoals ahornsiroop en honing zijn iets beter dan gewone suiker, maar moeten toch spaarzaam worden gebruikt. Zoals met de meeste dingen in voeding, is matiging de sleutel.